Maandag vielen de automaten al anderhalf uur uit. Dinsdagochtend werkte
ongeveer 70 procent van de automaten niet tussen acht en half tien. De
oorzaak was een netwerkstoring.

De NS wil niet nog eens met een dergelijke storing in de spits worden
geconfronteerd en heeft daarom dinsdagmiddag overleg gevoerd met KPN, aldus
een woordvoerder van het bedrijf. "We willen onze zorgen overdragen
over de betrouwbaarheid van het systeem. De problemen liggen bij het
netwerk, niet bij de automaten. Het is steeds de verbinding die eruit klapt."

De NS moet wachten tot zich weer een storing voordoet in het netwerk van de
pinautomaten, voordat het probleem kan worden opgelost. ,,Het is nu
onduidelijk wat de storingen veroorzaakt. Het systeem wordt scherp in de
gaten gehouden, zodra er weer problemen zijn met het pinnen van
treinkaartjes weten we waar het probleem zit.”

De NS zegt schade te hebben geleden door de pinstoringen, maar kan nog niet
becijferen hoeveel. "Berekeningen die we nu zouden kunnen maken, zijn
boterzacht."

Ongeveer 1 procent van de reizigers koopt tijdens de spits een kaartje, aldus
de zegsman. In totaal vervoert de NS dagelijks een miljoen reizigers. In de
vakantietijd zijn dat er echter minder.

Reizigers hoefden zich overigens niet druk te maken. De conducteurs
waren net als maandag geïnformeerd, mensen zonder kaartje op die momenten
kregen uitstel van betaling. Zij moesten alleen de normale ritprijs te
betalen. Niet de boete van 35 euro.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl